علت تخلیه نشدن آب کولر گازی علت تخلیه نشدن آب کولر گازی

آیا موردی شما را مشکوک کرده است که کولر گازی شما به‌درستی آب را تخلیه نمی‌کند؟ در این مقاله به دلایل تخلیه‌نشدن آب کولر گازی می‌پردازیم.

 

آیا نگران این هستید که کولر گازی شما آب را به درستی تخلیه نکند؟ 

 

 

عدم تخلیه آب از کولر گازی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

کولرگازی شما می‌تواند به دلیل لوله تخلیه مسدود‌شده، نتواند آب را خارج کند. در طول زمان، خاک، خرده‌ریزها و... می‌توانند تشکیل شوند و جریان آب را از طریق سیستم تخلیه مسدود کنند. ازآنجاکه آب دیگر نمی‌تواند به بیرون جریان پیدا کند، به سیستم شما برمی‌گردد و به نشتی کولر گازی منجر می‌شود.

در ادامه ابتدا فهرستی از دلایلی که شاید کولر شما آب را تخلیه نکرده باشد، آورده شده است.

 

 

چرا کولر گازی شما آب تولید می‌کند؟

قبل از اینکه بفهمیم با این همه آب چه باید بکنیم، اجازه دهید اول توضیح دهیم که اصلاً آب از کجا می‌آید.

فرایند خنک‌سازی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که تهویه مطبوع شما هوای گرم را از طریق کویل اواپراتور از خانه شما بیرون می‌کشد. کویل اواپراتور در سیستم تهویه مطبوع قطعه‌ای است که گرما و رطوبت هوا را از بین می‌برد. این فرایند باعث ایجاد قطرات مایع می‌شود؛ زیرا سیستم رطوبت را از هوا خارج می‌کند.

سپس قطرات مایع در یک سینی تخلیه که به مسیر تخلیه میعانات گازی متصل است جمع‌آوری می‌شود. این مسیر معمولاً خارج از خانه شما تخلیه خواهد شد. حالا وقتی‌ که مشکلی در سینی تخلیه یا مسیر تخلیه وجود داشته باشد، عملکرد بد کولرگازی را شاهد خواهیم بود.

 

 

علائم مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی

در بالا اشاره شد که یکی از دلایل مسدودبودن مسیر تخلیه کولر گازی و خارج نشدن آب می‌تواند تجمع خاک یا خرده‌ریزه در خود مسیر تخلیه باشد. بااین‌حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد.

فهمیدن عدم تخلیه مناسب کولر گازی شما بسیار مهم است. اگر علت اصلی را نادیده بگیرید، مشکل به‌مرور زمان بدتر شده و در نهایت هزینه‌های زیادی برای شما ایجاد می‌کند.

 

 

قطع مسیر تخلیه

قبل از بررسی هر چیز دیگر، مطمئن شوید که خود مسیر تخلیه به نحوی قطع نشده است. گاهی اوقات ممکن است به دلیل لرزش مداوم دستگاه شما یا شاید نصب اشتباه این مشکل رخ دهد.

هر اتصالی را که ممکن است شل باشد محکم کنید و ببینید که آیا این مسئله‌ی شما را حل می‌کند یا خیر.

 

 

سینی تخلیه زنگ‌زده

چند سال از عمر کولر گازی شما می‌گذرد؟ اگر مدت قابل توجهی از عمر کولرتان گذشته، احتمالاً به‌دلیل زنگ‌زدگی، سینی تخلیه شما آسیب دیده است. سینی تخلیه آسیب‌دیده می‌تواند جریان آب را به مسیر تخلیه متوقف کند. بررسی کنید که آیا ظرف تخلیه شما نیاز به تعویض دارد یا خیر.

 

 

پمپ میعانات گازی معیوب

این پمپ رطوبت جمع‌آوری‌شده از قطرات مایع را از مسیر تخلیه عبور می‌دهد. اگر واحد داخلی کولر گازی خود را در زیرزمین دارید، این احتمال وجود دارد که شما یک پمپ میعانات گازی نیز داشته باشید. اگر پمپ معیوب باشد می‌تواند باعث وقفه در تخلیه‌ی سیستم شما شود.

 

 

 

کویل اواپراتور منجمد

اگر کویل اواپراتور شما یخ بزند می‌تواند به جای حرکت آزادانه در مسیر تخلیه، به نشت آب منجر شود.

 

 

کویل اواپراتور کثیف

همان‌طور که تجمع یخ روی کویل می‌تواند باعث نشتی شود، تجمع کثیفی نیز می‌تواند نشتی ایجاد کند. در هر دو مورد کویل اواپراتور یخ‌زده یا کثیف، تعمیر و نگهداری منظم سیستم باید جلوی این اتفاق را بگیرد.

 

 

آیا کولر گازی شما باید در تمام فصول تخلیه شود؟

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که دستگاه‌های تهویه مطبوع لزوماً در طول کل فصل به یک میزان تخلیه نمی‌شوند. در اینجا به عواملی اشاره می‌کنیم که می‌توانند روی میزان آب خروجی دستگاه تهویه مطبوع شما تأثیر بگذارند:

  • سطوح رطوبت داخلی

  • سطوح رطوبت در فضای باز

  • سرعت فن

  • وضعیت کولر گازی شما

  • وضعیت فیلتر هوای شما

 

اگر در آب‌و‌هوای مرطوب زندگی می‌کنید، دستگاه تهویه مطبوع شما می‌تواند تا ۲۰ گالن آب در روز تخلیه کند. با‌این‌حال، برای کسانی که در آب‌و‌هوای خشک زندگی می‌کنند، این میزان می‌تواند به ۵ گالن در روز برسد.

 

 

 

آیا برای جلوگیری از گرفتگی مسیر تخلیه آب کاری می‌توانید انجام دهید؟

تعمیر و نگهداری مناسب بهترین راه برای جلوگیری از خرابی کولر گازی است. بااین‌حال، طبیعی است که لوله‌های تخلیه هر چند وقت یک‌بار مسدود شوند؛ زیرا رسوبات، آهک‌ها، گردوغبار، و خرده‌ریزها در سینی تخلیه شکل می‌گیرند.

وقتی آب در لوله حرکت می‌کند، تجمع موارد فوق می‌تواند گرفتگی ایجاد کند و باعث می‌شود آب تخلیه نشود.‌ خسارت ناشی از آب تخلیه‌نشده می‌تواند خرابی به بار بیاورد و برای تعمیرات نیاز باشد هزینه‌ی زیادی بپردازید.

بااینکه شاید نتوانید به‌طور کامل از گرفتگی‌ها جلوگیری کنید، تعویض منظم فیلترها، سرویس منظم و تمیز کردن لوله تخلیه تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. نکات طلایی برای افزایش طول عمر کولر گازی وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به شما در مراقبت از کولر بکند.