شتشوی کولر گازی شتشوی کولر گازی







air-conditioner-washing


نحوه شستشو کمپرسور کولر گازی


 

نحوه شستشو کمپرسور کولر گازی

اگر تا کنون کولر گازی را تعمیر کرده باشید می‌دانید که علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند کثیفی پنل داخلی و خارجی باشد؛ به همین دلیل لازم است که در فصل تابستان به صورت ماهیانه و در فصل زمستان دو ماه یکبار کولر گازی را تمیز کنید؛ مراحل شستن کولر گازی به شرح زیر است:

۱.تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی

چگونه پنل داخلی کولر گازی را تمیز کنیم؟ این سوالی است که در ابتدا ممکن است به ذهن بسیار از ما خطور کند؛ پنل داخلی تشکیل شده از قطعاتی چون نظیر فیلتر، فاضلاب، کویل، فن که لازم است هر یک از این قسمت‌ها را با مواد شوینده تمیز کرد که نحوه تمیز کردن آن به شرح زیر است:

۲.فیلتر

چطور فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟ در ابتدا پنجره جلوی دستگاه را بردارید سپس فیلترها را از آن جدا کرده و با آب و مواد شوینده تمیز کنید؛ اگر هنگام باز کردن پنجره متوجه کهنه بودن فیلتر شده‌اید لازم است که آن را تعویض کنید.




 

۳.فن کولر گازی

فن قسمت داخلی دستگاه قرار دارد که وظیفه خنک‌سازی هوا را بر عهده دارد؛ یکی از علت‌های ریزش آب از کمپرسور می‌تواند مربوط به کثیفی فن باشد؛ برای تمیز کردن این قطعه در ابتدا لازم است که کل شاسی داخلی را بیرون آورده، چند دقیقه در فضای محیط  رها کرده و بعد با آب گرم بشویید و اجازه دهید تا حدودی خشک شود و بعد در شاسی قرار دهید؛ توجه داشته باشید که فن بسیار شکننده‌ است و در صورت شکسته شدن صدای مهیبی تولید می‌کند که در آموزش تعویض کمپرسور کولر گازی به این موضوع اشاره شده است.

 

۴.تمیز کردن سنسور

مرحله بعدی در شستشو کمپرسور کولر گازی به سنسور می‌پردازیم؛ سنسور حسگری است که در یونیت داخلی دستگاه و پشت فیلترها قرار دارد؛ برای تمیز کردن این قطعه لازم است که مقداری فشار وارد کرده و سنسور را خارج کنید؛ سپس با استفاده از یک دستمال خشک آن را تمیز کرده و مجدد در جای خود نصب کنید.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید یکی از دلایل اختلال در کارکرد کولر و افزایش مصرف انرژی، می‌تواند کثیف بودن این قطعه باشد؛ چرا که سنسور دمای فضا را‌ می‌‌سنجد و فرمان روشن شدن را به دستگاه صادر‌ می‌کند.
 

۵.تمیز کردن کویل

در این مرحله از شستشو کمپرسور کولر گازی به کویل‌های پنل داخلی می‌پردازیم: برای تمیز کردن کویل در ابتدا لازم است تا پنل جلویی کولر را باز کنید؛ با توجه به چرب بودن کویل برای تمیز کردن آن لازم است که از یک مواد شوینده استفاده کنید به این صورت که کویل را با مایع شستشو، خیس کرده چند دقیقه زمان بدهید و بعد با استفاده از یک برس نرم آن را تمیز کنید. با توجه به اینکه کویل به صورت مستقیم با هوا در ارتباط است، کثیف بودن آن می‌تواند عملکرد دستگاه را به شدت کاهش دهد.

 

۶.آموزش شستشو پنل بیرونی

در این مرحله از شستشو کندانسور کولر گازی به پنل بیرونی می‌پردازیم: در ابتدا برق کولر را قطع کرده و پوشش بیرونی را برداشته تا به کندانسور دسترسی پیدا کنید؛ سپس قطعات الکتریکی را با استفاده از پلاستیک بپوشانید تا آب به داخل آن‌ها نفوذ نکند.

 

در مرحله بعد از شستن پنل خارجی کولر گازی، با استفاده از یک برس نرم گردو غبار را از سطح بیرونی و پره‌ها پاک کنید؛ سپس مقداری مواد شوینده را درون یک اسپری‌پاش ریخته و به سطح بیرونی اسپری کنید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب محلول را بشویید؛ بعد از اینکه از خشک بودن پنل مطمئن شدید، پوشش محافظ را در جای خود قرار دهید.




آموزش شستشو پنل بیرونی


 

بهترین مواد برای شستشوی کمپرسور کولر گازی

برای شستشوی کمپرسور کولر گازی، انتخاب مواد اهمیت بسیار دارد تا هم کمپرسور به درستی تمیز شود و هم از آسیب‌های احتمالی جلوگیری گردد؛ به همین دلیل آب و صابون بهترین مواد شوینده است که چربی و گرد و غبار را از بین برده و به کمپرسور آسیبی نمی‌زند.

چه زمانی بعد از تمیز کردن اسپیلت می‌ توان آن را روشن کرد؟

برای اینکه از آسیب‌های احتمالی به دستگاه جلوگیری کنید، به هیچ عنوان بعد از تمیز کردن پنل داخلی و خارجی، سریعا آن را روشن نکنید و حداقل ۱ الی ۲ ساعت به آن زمان دهید؛ چرا که اگر آب در قسمت‌هایی از کولر باقی مانده باشد، با روشن شدن کولر اتصالی به وجود خواهد آمد و دستگاه می‌سوزد.


 

سوالات متداول درباره شستشو کمپرسور کولر گازی

 

چرا باید کمپرسور کولر گازی را شستشو داد؟

کمپرسور کولر گازی یکی از مهمترین قطعات در سیستم تهویه مطبوع است. با گذشت زمان، گرد و غبار، آلودگی‌ها و روغن‌های قدیمی ممکن است درون کمپرسور جمع شوند که می‌تواند منجر به کاهش کارایی و حتی خرابی دستگاه شود. شستشوی منظم کمپرسور می‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد و عمر مفید دستگاه را افزایش دهد.

 

هر چند وقت یکبار باید کمپرسور کولر گازی را شستشو داد؟

بسته به محیط کار و میزان استفاده از کولر گازی، معمولاً توصیه می‌شود کمپرسور را سالی یک بار شستشو دهید. در محیط‌های دارای گرد و غبار بالا یا مناطق مرطوب، ممکن است نیاز به شستشوی بیشتری باشد.

 

آیا شستشوی کمپرسور کولر گازی توسط خودم امکان‌پذیر است یا نیاز به تکنسین دارد؟

اگر تجربه‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌های تهویه مطبوع دارید و ابزارهای لازم را در اختیار دارید، ممکن است بتوانید خودتان کمپرسور را شستشو دهید. با این حال، در صورت عدم اطمینان یا نداشتن تخصص کافی، توصیه می‌شود این کار را به یک تکنسین ماهر بسپارید.
 

آیا شستشوی اشتباه کمپرسور می‌تواند به دستگاه آسیب بزند؟

بله، شستشوی نادرست کمپرسور می‌تواند باعث ورود آب یا مواد شیمیایی به بخش‌های حساس دستگاه شود و به آن آسیب برساند. بنابراین، این کار باید با دقت انجام شود یا به افراد متخصص واگذار شود.



لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان کولرگازی با ما در ارتباط باشید.

آزما شهرکی               09122076010


azmashahraki@

زاهدان: نبش دانشگاه 8  نما تهویه             05433212178

مشهد: نبش سید رضضی 28 تهویه رضوی   05136073775



  • آزماشهرکی
  • کولرگازی
  • نماتهویه
  • تهویه رضوی
  • اسپلیت
  • سرویس